Devino Patron!

Ion Efros: „Programul dedicat bazinului hidrografic al Nistrului pentru anii 2021-2035 trebuie suspendat și revizuit”

Ion Efros, analist asociat în domeniul energeticii, mediului și resurselor climatice de la Institutul de Politici Publice, a susținut recent în cadrul unei conferințe de prese faptul că semnarea Programului dedicat bazinului hidrografic al Nistrului pentru anii 2021-2035 s-a facut în grabă, cu multe scăpări și inconsitențe din partea Moldovei.

Ion Efros: „Programul dedicat bazinului hidrografic al Nistrului pentru anii 2021-2035 trebuie suspendat și revizuit”

Expertul a explicat această poziție în cadrul unei postări argumentative pe profilul personal de facebook a Despre Nistru:

Ceva timp în urmă (pe 31 martie 2021) a fost semnat Programul moldo-ucrainean de Acțiuni Strategice pe Nistru pînă în 2035. Cu excepția unui ecolog care s-a pronunțat pe marginea acestui Program și care în scurt timp a fost ridiculizat, documentul cu pricina a trecut într-un con de umbră.

(Non)impactul acestui Program este cu bataie lungă și dureroasă pentru Rep. Moldova. A fost semnat în grabă, cu multe goluri și capcane care ne vor costa scump în timp. Mai scump decît schimbarea formulei de achiziție a gazului care se discută intens în ultimele săptămîni.

Pe scurt, Programul 2021 - 2035 scoate în evidență cel putin 8 neajunsuri cheie:

  1. Programul se focusează pe un singur proiect internațional, cel al GEF/OSCE și elimină practic orice alt input analitic venit din partea unor proiecte internaționale relevante desfășurate în paralel.
  2. Efectiv s-a scuipat pe Acordul de Asociere și Tratatul Comunității Energetice (care nu sunt menționate în Program). Ambele oferă mecanisme de protecție Guvernului Moldovei mult superioare Convențiilor ONU.
  3. Angajamentele Ucrainei pe partea de împădurire lipsesc. Iar fără angajament de împădurire masivă din partea vecinilor noștri, acest Program nu salvează în nici un fel Moldova de inundații, ariditate și secete. Moldova și-a luat angajamente de împădurire clare, dar asta nu va schimba radical situația. Prin urmare dorim să știm cum cele mai expuse 2 țări la ariditate, secete și schimbări climatice la nivel European în următoarele decenii vor lupta cu aceste fenomene fără împădurire masivă în context bazinal, nu național?!?
  4. Programul menționează de peste 50 de ori termenul de schimbări climatice, sugerînd astfel că schimbările climatice la nivel global ar fi factorii de stres principali ai Nistrului. O chestiune discutabilă din moment ce nu se iau în calcul și factorii locali de impact micro-climatic. Dar mai ales factorii de risc non-climatic care presează Nistrul.
  5. Lipsește angajamentul Ucrainei de a coopera și a face schimb de informații relevante legate de gestionarea infrastructurii hidraulice și hidroelectrice pe care o gestionează pe Nistru.
  6. Investițiile în infrastructura verde sunt slab conturate în Program. Iar asta înseamnă mai mult decît păduri.
  7. Mecanismele de compensare a pagubelor lipsesc cu desăvărșire. Iar cei care poluează/slăbesc sănătatea rîului și a oamenilor o pot face nestingherit în continuare.
  8. Programul a fost semnat în grabă și trebuiește verificată legalitatea lui.

 

Programul pe care l-am analizat este cea mai recentă breșă din sistemul imunitar al Moldovei pe partea de gestionare a apelor în context transfrontalier pe termen lung. Intuiesc că vor urma altele 2. Prima ar putea să se producă chiar săptămîna viitoare. Iar a doua ar putea fi o chestiune de cîteva săptămîni sau luni.

 

Documentul de poziție intitulat „Programul strategic de acțiuni pe Nistru 2021-2035” poate fi consultat AICI.

 

Programul Strategic de acțiuni pentru bazinul hidrografic al fluviului  Nistru pentru anii 2021 – 2035 a fost semnat la 31 martie 2021. Semnarea a fost anunțată de partea ucrainiană printr-o postare pe Facebook a Viceministrului Mediului din Ucraina, Mihailo Horev și contrasemnat de Secretarului de Stat pe chestiuni de Mediu din Republica Moldova, Ghenadie Iurco. 

 

 

Susține Natura.md: Devino Patron!